Villkor

 

PRODUKTER & INSPIRATION FÖR HÅLLBAR LIVSSTIL

Allmänna villkor

 

Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. Ätbara produkter har 6% moms medan övriga har 25%.

 

Betalning sker i förskott i samband med beställning.

Det går att betala på två olika sätt:

  • Betalning via Swish. Swishbetalning ska ske omgående vid beställningen genom att swisha summan för ditt köp till Swish nummer 123 042 4960.
  • Betalning med kort (säkras genom Stripe).

Vid beställning registrerar du ditt kort i en tjänst som tillhandahålls av vår samarbetspartner Stripe. Stripe kommer att vara den enda part som har dina kortuppgifter och all information är SSL-krypterad. När debiteringen har skett, kommer du att få ett bekräftelsemejl om detta. Skulle kortet sakna täckning eller av annan orsak inte fungera kommer du uppmärksammas genom ytterligare ett mejl. Vid försenad betalning tillkommer en påminnelseavgift om 50 kr samt dröjsmålsränta enligt 6 § Räntelagen (1975:635). Om du inte betalat efter en påminnelse skickas ärendet vidare till inkasso.

 

När din betalning är registrerad hos Helenas Hållbara får du en bekräftelse (kvitto) till den e-post du angivit vid beställningen. Observera att bekräftelse på Swishbetalning kan dröja lite eftersom den sker manuellt.

Om det finns önskemål om fakturabetalning går det bra mot ett tillägg på 29 kr. Kontakta i så fall info@helenashallbara.se.

 

Vid de tillfällen då Helenas Hållbara erbjuder speciella introduktionspris/mässpris eller liknande, gäller det endast en gång per hushåll. Efter första leveransen gäller ordinarie pris.

 

Frakt och leveransalternativ

Det finns två olika leveransalternativ:

  • Din beställning skickas per post. Köp över 300 kr är fraktfritt, under 300 kr kostar frakten 39 kr.
  • Din beställning levereras personligen, efter överenskommelse. Det innebär att leveransen hämtas själv hos Helenas Hållbara på Långgatan 20 i Mariefred, eller sker enligt överenskommelse med Helena i Mariefred/Strängnäs/Stockholm.

 

Helenas Hållbara skickas med PostNord som logistikpartner och hämtas ut på ditt närmaste utlämningsställe.

Leverans sker endast inom Sverige för tillfället.

 

Ej uthämtade paket returneras till oss. För alla paket som inte hämtas ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150 kronor.

 

Helenas Hållbara ansvarar inte för paket som försvinner eller förstörs efter att paketet har lämnats in till vår leveranspartner. Om ditt paket inte kommit fram som det ska eller är skadat, vänligen kontakta info@helenashallbara.se så ska vi göra vad vi kan för att ersätta det.

Reklamation

Är något fel på det du köpt från Helenas Hållbara? Det var tråkigt att höra! Vi vill såklart att våra kunder ska vara så nöjda som

möjligt och en eventuell reklamation anmäls av dig som kund så snart som möjligt, på info@helenashallbara.se.

 

Ångerrätt

Ångrar du ditt köp från Helenas Hållbara?

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. Skicka ett mejl till info@helenashallbara.se där det klart framgå att du ångrar ditt köp. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Du har inte ångerrätt om någon av produkterna är använd eller förpackningen bruten. Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

 

Returer

Returer sker på kundens bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel.

Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott.

Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.

 

Återbetalningsskyldighet

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan som du skickat tillbaks. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.

 

Hantering av personuppgifter

Personuppgifter samlas in för att kunna hantera och leverera köp i webbshop (inklusive avisering om leverans eller kontakter rörande leverans) samt hantera betalningar. Telefonnummer och e-postadress behöver anges för att kunna motta avisering från PostNord när boxen finns för uthämtning.

 

Helenas Hållbara använder insamlade personuppgifter för kommunikation kring köp och leverans. Informationen lämnas ej ut till tredje part förutom till betrodd tredje part som hjälper oss att driva vår webbplats eller hantera betalning och leverans.

 

I samband med din beställning hos Helenas Hållbara läggs ditt namn och e-post till i sändlistan för nyhetsbrev från Helenas Hållbara. Om man inte vill vara med på den listan går det enkelt att avprenumerera genom att klicka på en länk längst ner i nyhetsbrevet eller genom att skicka ett mejl till info@helenashallbara.se.

 

Läs mer i Helenas Hållbaras Integritetspolicy.

 

Prenumerera på Helenas Hållbara

Det går att köpa enstaka boxar, men även prenumerera på 3 eller 6 boxar. Frakt ingår alltid i priset. Läs mer om att prenumerera.

 

Ge bort en Helenas Hållbara

Det går att beställa och betala en Helenas Hållbara samt ange an adress till någon annan, dit vi då skickar boxen. Vid beställningen kommer man till sidan Leveransadress och längst ner går det att klicka ur rutan vid ”Min leveransadress är också min faktureringsadress”. Ange därefter vilken adress boxen ska skickas till. Observera att det är viktigt att ange mottagarens mobiltelefonnummer, för att denne ska kunna motta leveransavisering via sms när paketet finns att hämta ut på närmaste utlämningsställe. När boxen skickas från oss får du ett mejl som bekräftar leveransen. Läs mer om att Ge till en vän.

 

Allergier och överkänslighet

Vid eventuell allergi eller annan överkänslighet mot exempelvis dofter är du som kund ansvarig för att vara uppmärksam på varor och innehållsdeklarationer. Helenas Hållbara friskriver sig från det ansvaret. Har du synpunkter på innehållet och hur det kan anpassas bättre för dig och andra med liknande problem, hör gärna av dig till info@helenashalbara.se.

 

Förvaring/hållbarhet

Innehållet i Helenas Hållbara är främst sådana som klarar sig i rumstemperatur. Undantag förekommer (exempelvis choklad) och du som kund ansvarar för att förvara varorna rätt. Du som kund ansvarar också för att använda produkterna inom hållbarhetstiden som är angiven på respektive förpackning. Helenas Hållbara friskriver sig från allt ansvar i de fall kunden inte förvarat produkterna rätt eller använt dem inom rimlig tid.

 

Förändring av villkor, pris och innehåll

Helenas Hållbara äger rätten att ändra dessa villkor över tid. Helenas Hållbara äger rätten att genomföra förändringar gällande pris och/eller tjänstens innehåll. En sådan förändring meddelas kunder via det nyhetsbrev som skickas ut från Helenas Hållbara.

 

Force majeure

Vid övermäktiga eller obemästerliga krafter, oväntade eller oförutsägbara händelser och effekter som inte kan hanteras på sedvanligt vis, vilka förhindrar Helenas Hållbara att göra vad de föresatt sig eller förbundit sig till, ska detta utgöra en befrielsegrund som medför framflyttning och befrielse från skadestånd och diverse andra påföljder. Exempel på sådana omständigheter kan vara terroristattack, naturkatastrofer, krig, politiska oroligheter, blockad eller annat avtalshinder, eldsvåda, olyckshändelse eller annan omständighet. I sådana undantagsfall meddelas du som kund om detta snarast möjligt.